Oční vady za volantem – Část 2

Jak ulevit očím za volantem? Kdo určí, zda řidič musí nosit při řízení brýle.
V předchozím článku jsme si přestavili jaké nejčastější obtíže očí mohou trápit řidiče a jak jim ulevit. Dnes se podíváme jakým způsobem se eviduje povinnost nošení brýlí při řízení a kdo to určí.
Jak ulevit unaveným očím za volantem?
Pro zlepšení zraku při řízení, lidé často sáhnou po slunečních brýlí, stupeň tmavosti skel by však neměl přesáhnout úrovně 3. Někteří řidiči za šera sáhnou po brýlích s oranžovým zbarvením skel, které zvyšují kontrast.
Výhoda polarizační brýlí je, že zabraňují odleskům od mokré vozovky například. Navíc tato skla nezkreslují barvy a zvýrazňují kontrast. Ale pohled na přístrojovou desku nebo head-up displej, mohou být rozmazaný.
Úlevu mohou také přinést brýle s antireflexní úpravou, které snižují světelné odrazy a pohled přes ně je tak jasnější a kontrastnější. Vhodné jsou i za deště, při práci na počítači nebo v místnostech se silným umělým osvětlením. Tato úprava se dává jak na dioptrické anebo sluneční brýle. Pokud někomu brýle nevyhovují může využít speciálně upravené kontaktní čočky.
Kam se eviduje povinnost nosit brýle při řízení?
Při silniční kontrole policistovi napoví číselný kód v řidičské průkazu, zda máte povinnost nosit brýle anebo nikoliv. Kód je na řidičském průkazu uvedený na zadní straně na konci jako bod 12.
Kód | Ochrana nebo korekce zraku |
01.01 | Brýle |
01.02 | Kontaktní čočky |
01.03 | Ochranné brýle |
01.04 | Brýle snižující propustnost světla |
01.05 | Oční kryt |
01.06 | Brýle nebo kontaktní čočky |
V průběhu řidičského života se zrak kontroluje při pravidelných prohlídkách u lékaře. Jedná se o obecnou kontrolu zdravotní způsobilosti řidiče k řízení motorového vozidla, kdy v případě například zhoršení zraku tuto skutečnost neprodleně oznámí obci s rozšířenou působností.
Právě toto období je nejvhodnější pro návštěvu lékaře anebo optiky, kvůli kontrole zraku. Ke zhoršení zraku nedochází jen ve stáří, ale již od 35 let.